Nadwaga i otyłość u dzieci

Porady Autor: Lekarz Dodaj komentarz

Współczesny styl życia sprzyja rozwojowi nadwagi. Ten problem coraz częściej dotyka dzieci. Warto pamiętać, że nadwaga dziecka jest bardzo poważną dolegliwością i może prowadzić do groźnych konsekwencji dla jego zdrowia.

Nie trzeba studiować statystyk, żeby zauważyć, że otyłość występuje coraz częściej także wśród najmłodszych. Niestety wielu rodziców wierzy, że ich potomstwo samo z czasem wyrośnie z nadwagi. Badania pokazują jednak jednoznacznie, że dzieci z nadwagą najczęściej wyrastają na otyłych dorosłych. Dlatego nie można zakładać, że maluch w pewnym momencie sam pozbędzie się dziecięcego tłuszczyku. Co zatem można zrobić, żeby przywrócić normalną wagę u dziecka?

Przede wszystkim warto zastanowić się nad własnym stylem życia – trudno wymagać od malucha, żeby przestrzegał zdrowej diety i ćwiczył, jeśli pozostali domownicy jedzą codziennie słodycze i spędzają popołudnia przed telewizorem. Dlatego walka z nadwagą lub otyłością u dziecka musi obejmować zmiany w całej rodzinie.

Dwie najważniejsze zmiany to oczywiście zdrowsza dieta oraz więcej aktywności. Wspólny spacer, wyjście na basen, zabawa na świeżym powietrzu – takie zajęcia warto zaplanować dla dziecka na weekend. Na pewno nie można zmuszać malucha do ćwiczeń, które nie sprawiają mu przyjemności, ponieważ będzie traktować je jak karę i szybko się zniechęci. Ruch powinien być dla całej rodziny okazją do przyjemnego i radosnego spędzenia czasu.

Trzeba także zwrócić uwagę na posiłki przygotowywane w domu – powinno znaleźć się w nich więcej warzyw i owoców. Należy kontrolować ilość słodyczy. Jednym z podstawowych błędów popełnianych przez rodziców jest nagradzanie dzieci przy pomocy słodkich przekąsek lub innego niezdrowego jedzenia. Wyrabia to w dzieciach złe nawyki żywieniowe, a także powoduje, że kojarzą batoniki czy cukierki z poczuciem akceptacji ze strony rodzica.

Otyłość dziecka powinna skłonić rodziców do bardzo konkretnych działań i poszerzenia wiedzy na temat prawidłowego żywienia. Warto między innymi sprawdzić właściwe proporcje różnych składników odżywczych, a także odpowiednią kaloryczność poszczególnych posiłków. Dziecko powinno jeść pięć wartościowych, ale nie za dużych posiłków w ciągu dnia. Trzeba wiedzieć, że prawidłowe śniadanie powinno dostarczać maluchowi aż 25 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego, dlatego należy dopilnować, żeby dziecko zjadło je przed wyjściem do szkoły, a także zapakować mu do plecaka zdrowe, przygotowane w domu drugie śniadanie.

Jeśli pomimo wprowadzonych zmian w stylu życia nadwaga u dziecka nadal się utrzymuje, warto udać się z tym do lekarza. Problem może być spowodowany poważnymi kłopotami ze zdrowiem, takimi jak zaburzenia pracy tarczycy lub układu nerwowego. W takim przypadku konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych badań i zastosowanie odpowiedniego leczenia, zaleconego przez pediatrę.

Najlepiej już od najmłodszych lat wyrabiać u dzieci zdrowe nawyki żywieniowe, warto także dawać im dobry przykład swoim własnym zachowaniem, dzięki czemu cała rodzina uniknie problemów ze zdrowiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *