Nadwaga i otyłość u dzieci

Porady Autor: Lekarz Dodaj komentarz

Współczesny styl życia sprzyja rozwojowi nadwagi. Ten problem coraz częściej dotyka dzieci. Warto pamiętać, że nadwaga dziecka jest bardzo poważną dolegliwością i może prowadzić do groźnych konsekwencji dla jego zdrowia.

Nie trzeba studiować statystyk, żeby zauważyć, że otyłość występuje coraz częściej także wśród najmłodszych. Niestety wielu rodziców wierzy, że ich potomstwo samo z czasem wyrośnie z nadwagi. Badania pokazują jednak jednoznacznie, że dzieci z nadwagą najczęściej wyrastają na otyłych dorosłych. Dlatego nie można zakładać, że maluch w pewnym momencie sam pozbędzie się dziecięcego tłuszczyku. Co zatem można zrobić, żeby przywrócić normalną wagę u dziecka?

Przede wszystkim warto zastanowić się nad własnym stylem życia – trudno wymagać od malucha, żeby przestrzegał zdrowej diety i ćwiczył, jeśli pozostali domownicy jedzą codziennie słodycze i spędzają popołudnia przed telewizorem. Dlatego walka z nadwagą lub otyłością u dziecka musi obejmować zmiany w całej rodzinie.

Dwie najważniejsze zmiany to oczywiście zdrowsza dieta oraz więcej aktywności. Wspólny spacer, wyjście na basen, zabawa na świeżym powietrzu – takie zajęcia warto zaplanować dla dziecka na weekend. Na pewno nie można zmuszać malucha do ćwiczeń, które nie sprawiają mu przyjemności, ponieważ będzie traktować je jak karę i szybko się zniechęci. Ruch powinien być dla całej rodziny okazją do przyjemnego i radosnego spędzenia czasu.

Trzeba także zwrócić uwagę na posiłki przygotowywane w domu – powinno znaleźć się w nich więcej warzyw i owoców. Należy kontrolować ilość słodyczy. Jednym z podstawowych błędów popełnianych przez rodziców jest nagradzanie dzieci przy pomocy słodkich przekąsek lub innego niezdrowego jedzenia. Wyrabia to w dzieciach złe nawyki żywieniowe, a także powoduje, że kojarzą batoniki czy cukierki z poczuciem akceptacji ze strony rodzica.

Otyłość dziecka powinna skłonić rodziców do bardzo konkretnych działań i poszerzenia wiedzy na temat prawidłowego żywienia. Warto między innymi sprawdzić właściwe proporcje różnych składników odżywczych, a także odpowiednią kaloryczność poszczególnych posiłków. Dziecko powinno jeść pięć wartościowych, ale nie za dużych posiłków w ciągu dnia. Trzeba wiedzieć, że prawidłowe śniadanie powinno dostarczać maluchowi aż 25 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego, dlatego należy dopilnować, żeby dziecko zjadło je przed wyjściem do szkoły, a także zapakować mu do plecaka zdrowe, przygotowane w domu drugie śniadanie.

Jeśli pomimo wprowadzonych zmian w stylu życia nadwaga u dziecka nadal się utrzymuje, warto udać się z tym do lekarza. Problem może być spowodowany poważnymi kłopotami ze zdrowiem, takimi jak zaburzenia pracy tarczycy lub układu nerwowego. W takim przypadku konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych badań i zastosowanie odpowiedniego leczenia, zaleconego przez pediatrę.

Najlepiej już od najmłodszych lat wyrabiać u dzieci zdrowe nawyki żywieniowe, warto także dawać im dobry przykład swoim własnym zachowaniem, dzięki czemu cała rodzina uniknie problemów ze zdrowiem.

5 (100%) 1 Głosów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 69 = 77

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *